THANK YOU FOR FOLLOWING NORZI

.
.

.

.

.

.

SPONSORED ADVERTISEMENT

.

POSTURE BADAN YANG BETUL KETIKA MENGANDUNG



Sekiranya anda mengalami masalah sakit bahagian belakang badan semasa mengandung, ini adalah disebabkan  pusat graviti telah beralih ke hadapan kerana perut yang semakin membesar. Untuk mengelakkan daripada condong ke hadapan, anda mungkin berhadapan dengan sakit belakang semasa mengandung.






Keadaan posture badan yang betul ketika mengandung (sumber)

Gambarajah di atas adalah tips keadaan posture badan yang betul ketika mengandung. Bagi semua ibu mengandung disarankan untuk menjaga posture badan sepanjang proses kehamilan dengan melakukan tips berikut;

a)Berdiri lurus dan tinggi . 
b)Pastikan bahu anda ke belakang dan dalam santai.             c)Jangan membongkokkan tulang belakang anda.  
d)Pastikan anda menggunakan postur badan yang betul semasa bekerja, duduk atau tidur . Sebagai contoh , tidur di sebelah anda dengan bantal di antara lutut akan membantu mengurangkan tekanan dari belakang anda . Apabila duduk di meja , letakkan tuala di belakang anda untuk sokongan. e)Sentiasa mencari waktu untuk merehatkan kaki anda. Anda boleh meletakkannya samada di atas timbunan buku atau kerusi sambil duduk dengan tegak. 

Walaubagaimanapun, sekiranya sakit belakang berterusan walaupun selepas anda tidur , cuba beralih badan anda ke dalam kedudukan yang lebih selesa . Selain itu, tidurlah dengan meletakkan bantal-bantal anda di sisi anda bagi menyokong semua ruang kosong agar anda merasa selesa dan membantu anda mendapatkan rehat yang berkualiti .




No comments:

Post a Comment

SHARE IT